Dyrektywa Omnibus, która obowiązuje od 1,5 roku dotyczy m.in. rozszerzonych obowiązków informacyjnych platform handlowych. Spółka Travelist, która zajmuje się oferowaniem produktów i usług turystycznych, niedawno znalazła się „pod lupą” Prezesa UOKiK. Okazało się niestety, że serwis nie określał bezpośrednio i w widocznym miejscu,że prezentuje oferty, które pochodzą od innych przedsiębiorców, a co za tym idzie w jaki sposób są podzielone obowiązki pomiędzy wspomnianych przedsiębiorców, a platformę. Brak ww. informacji mógł być kłopotliwy dla konsumentów, którzy chcieliby złożyć reklamację. Zdaniem Prezesa UOKiK konsumenci korzystający z e-commerce, powinni z łatwością odszukać niezbędne informacje, bez konieczności przeszukiwania wielu zakładek.
Zgodnie z decyzją Prezesa UOKiK platforma Travelist została zobowiązana do bezpośredniego wskazania (na stronie głównej), iż prezentowane przez serwis oferty pochodzą od przedsiębiorców, którzy są de facto stroną umowy i ponoszą odpowiedzialność za jej wykonanie. Serwis Travelist.pl jest natomiast zobowiązany do zadbania o swoją funkcjonalność, możliwość dokonywania rezerwacji oraz płatności, a także wystawiania opinii.
To nie jedyna interwencja Prezesa UOKiK. Działania mające na celu egzekwowanie przestrzegania obowiązku informacyjnego, który wynika z dyrektywy Omnibus dotyczyły również dostawców następujących platform:
- Glovo,
- Pyszne.pl,
- Aliexpress,
- Facebook,
- Allegro,
- Amazon;
Powyżej wskazana decyzja cieszy jeszcze bardziej ze względu na moment jej wydania, bowiem wakacje to czas wzmożonego korzystania z serwisów, które oferują produkty i usługi turystyczne.
Powiatowy Rzecznik Konsumentów przypomina o zgłaszaniu wszelkich zachowań Przedsiębiorców, które łamią prawa konsumenta. Dzięki takiej postawie Instytucje Konsumenckie mają podstawę do podjęcia działań, a poprzez to do wyeliminowania pewnych złych praktyk rynkowych niektórych Przedsiębiorców.