Pandemia koronawirusa zdecydowanie utrudnia pracę całej służby zdrowia w kraju. Nie inaczej jest w zwoleńskim Samodzielnym Publicznym Zespole Zakładów Opieki Zdrowotnej. Samorząd powiatu zwoleńskiego, kierownictwo SPZZOZ, jak również zatrudniony tu personel dokładają wszelkich starań, aby przychodnia, szpital i pogotowie, pomimo wielu trudności, utrzymały ciągłość pracy, a każdy potrzebujący pacjent otrzymał niezbędną pomoc. Wprowadzane są kolejne rozwiązania, które mają zapewnić lepszy dostęp do świadczeń. Warto się z nimi zapoznać.
Starosta Zwoleński - Stefan Bernaciak
- Walka z Covid-19 nieustannie obciąża pracę szpitala i przychodni. Liczne ogniska koronawirusa powodowały w ostatnich miesiącach ubytki personelu sięgające 30%. – Sytuacja jest trudna. Były momenty, że w niektórych komórkach zwoleńskiej służby zdrowia brakowało nawet 50% personelu. Mimo to poradnia i szpital przyjmują, ciągłość ich pracy została zachowana. Dodatkowym obciążeniem jest to, że niemal wszystkie ościenne szpitale przekształciły się w szpitale jednoimienne, gdzie przyjmują tylko pacjentów z potwierdzonym Covid-19. Nasz szpital, jeden z mniejszych w regionie, musi zająć się natomiast wszystkimi innymi pacjentami. Karetki codziennie przyjeżdżają tu po kilka razy i przywożą kolejnych chorych. W celu ochrony zarówno personelu szpitala, jak i pacjentów do niego trafiających, stosowany jest cały szereg procedur, które mają utrzymać SPZZOZ w ciągłej gotowości. Dokładamy wszelkich starań, aby każdy mógł otrzymać niezbędną pomoc, ale zwracamy się tez z prośbą do mieszkańców, aby stosowali się do zwiększonego rygoru sanitarnego, dla dobra nas wszystkich – mówi starosta zwoleński Stefan Bernaciak.
Przychodnia jest otwarta
Dyrektor SPZZOZ - Zbigniew Młynek
- Z pewnością bardzo istotną informacją dla mieszkańców powiatu jest to, że przychodnia przy ul. Alei Pokoju w Zwoleniu jest otwarta. Jeśli pacjent ma potrzebę, może przyjść. Wchodząc do przychodni należy poddać się badaniu temperatury ciała, zdezynfekować ręce i wypełnić ankietę epidemiologiczną. Jest to warunek zabezpieczający przed zarażeniem koronawirusem zarówno pacjentów względem siebie, jak i personelu. Pilnują tego żołnierze Wojsk Obrony Terytorialnej, którzy w ten sposób odciążają personel medyczny. Pacjenci z podejrzeniem Covid-19 są przyjmowani w tak zwanym podwyższonym reżimie sanitarnym, w izolatce, gdzie lekarz przychodzi w odpowiednim stroju ochronnym. Co ważne, wejście do przychodni możliwe jest tylko drzwiami frontowymi, pozostałe są zamknięte – informuje Zbigniew Młynek dyrektor SPZZOZ w Zwoleniu.
Usprawniona rejestracja i możliwość załatwiania spraw online
Dyrekcja placówki stara się także rozwiązać problem zgłaszany przez mieszkańców, który związany jest z trudnościami w dodzwonieniu się do rejestracji. W centralę został już wbudowany komunikat mówiący o tym, która w kolejce do połączenia jest osoba dzwoniąca. Nie ma już potrzeby wykonywania kilku telefonów, wystarczy poczekać na swoją kolej. – Mamy duży natłok telefonów, szczególnie w godzinach porannych. Pacjenci dzwonią w różnych sprawach, czasami rejestracja pełni też funkcję punktu informacyjnego, co zdecydowanie utrudnia kontakt z nami, bo linia jest zajęta. Komunikat z miejscem w kolejce do połączenia jest dużym ułatwieniem. Zachęcamy też pacjentów do dzwonienia w godzinach popołudniowych – mówi Joanna Januszczak.
Co ważne, oprócz próby połączenia z rejestracją główną można też dzwonić bezpośrednio do konkretnych poradni. Należy jednak pamiętać, że połączenie będzie możliwe tylko w godzinach jej pracy, w innych usłyszymy komunikat, że jest ona nieczynna. Listę bezpośrednich telefonów możemy znaleźć pod adresem: https://zoz.zwolen.net/kontakt/#telefony
W przypadku zapotrzebowania na przedłużenie recepty, bez konieczności badania, kierownictwo placówki zachęca także do korzystania z możliwości zgłoszenia przez stronę internetową. Nie trzeba wychodzić z domu, czy dzwonić do poradni, wystarczy wypełnić odpowiedni formularz e-recepty. Można go znaleźć pod linkiem: https://zoz.zwolen.net/erecepta/ .
Mirosława Gregorczyk