2 czerwca grupa dwudziestu uczniów Zespołu Szkół Rolniczo-Technicznych w Zwoleniu wyjechała na dwutygodniowe praktyki do Wielkiej Brytanii. Dzięki pozyskanemu przez placówkę dofinansowaniu unijnemu przyszli geodeci i spedytorzy mogli zdobywać zawodowe szlify pod okiem profesjonalistów z zagranicy. Poznawali też język oraz tamtejszą kulturę i obyczaje.
O programie
Wyjazdy szkoleniowo-edukacyjne realizowane są w ramach programu „Zagraniczne praktyki zawodowe atutem na rynku pracy”. Jest on współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój (PO WER) projekt „Ponadnarodowa mobilność uczniów i absolwentów oraz kadry kształcenia zawodowego”. Szkoła pozyskała na ten cel 407 tys. 282 zł. – Program realizowany jest od 1 września 2018 roku i potrwa do 31 sierpnia 2020 roku. W jego ramach już druga grupa uczniów wzięła udział w zagranicznych praktykach zawodowych. Pierwsza, czyli uczniowie kierunków technik ekonomista i technik architektury krajobrazu szkolili się we Włoszech. Druga tura wyjazdów objęła uczniów kształcących się na kierunkach technik geodeta i technik spedytor. Młodzież doskonaliła swoje umiejętności zawodowe w Anglii – poinformował Arosław Jakóbik, dyrektor Zespołu Szkół Rolniczo-Technicznych w Zwoleniu. - Zagraniczne wyjazdy są niepowtarzalną okazją do zdobywania bogatych doświadczeń, szlifowania umiejętności językowych, czy nawiązywania nowych kontaktów. Dokładamy więc wszelkich starań, aby dać naszym uczniom szeroki wachlarz możliwości rozwoju i samorealizacji, stąd liczne projekty unijne, w które włącza się szkoła. Jestem przekonany, że zdobyte doświadczenia będą dla nich ułatwieniem na trudnym rynku pracy – dodał dyrektor.
Najpierw rekrutacja i szkolenie…
Uczniowie, którzy zakwalifikowali się do projektu musieli spełnić określone warunki. Kluczowa była średnia ocen z przedmiotów zawodowych, a także ocena z zachowania oraz wynik testu z języka angielskiego. Dodatkowo kandydat ubiegający się o zagraniczny staż musiał otrzymać pozytywną opinię od wychowawcy.
Oprócz zapewnienia bezpłatnego transportu, zakwaterowania z pełnym wyżywieniem, ubezpieczeniem na czas pobytu i podróży oraz kieszonkowego, szkoła zadbała o to, aby uczniowie byli dobrze przygotowani do wyjazdu pod względem merytorycznym i mentalnym. Przed wyjazdem osoby zakwalifikowane do programu uczestniczyły w spotkaniach z doradcą zawodowym, warsztatach kulturalnych i kompetencji społecznych oraz w kursach branżowego języka angielskiego. – Dla wielu z uczniów był to pierwszy zagraniczny wyjazd, dlatego chcieliśmy, aby byli do niego dobrze przygotowani pod każdym względem. To dla nich ogromna szansa zdobycia nowych umiejętności i kontaktów, dołożyliśmy więc wszelkich starań, aby wykorzystali ją w stu procentach – podkreśliła Agnieszka Strzelecka, koordynator projektu, nauczyciel ZSR-T w Zwoleniu.
Następnie wyczekiwany wyjazd…
Po dotarciu na miejsce, do miasta Portsmouth w Anglii, uczniowie wzięli udział w spotkaniu powitalnym. Zapoznano ich z programem praktyk i miejscami odbywania stażu. Warto dodać, że oprócz regularnej pracy, uczniowie uczestniczyli także w seminarium prowadzonym przez światowej sławy doktora z uniwersytetu z Portsmouth. Jak zgodnie podkreślali uczestnicy projektu, z każdym dniem uczyli się czegoś nowego od profesjonalistów, co było bardzo cennym doświadczeniem.
W planie zagranicznego wyjazdu zaplanowano również dodatkowe atrakcje. Było to zwiedzanie Portsmouth i Londynu, który zrobił na uczniach ogromne wrażenie, a także Brighton, które uznawane jest za stolicę wybrzeża południowej Anglii.
Wyjazd zakończył się pożegnalnym spotkaniem uczestników projektu z organizatorami. Uczniowie otrzymali certyfikaty: indywidualny wykaz osiągnięć oraz potwierdzenie nabytych umiejętności – ECVET w ramach wdrożenia „Europejskiego systemu transferu osiągnięć w kształceniu i szkoleniu zawodowym” oraz dokument Europass Mobilność potwierdzający odbycie szkolenia w innym kraju europejskim
- Międzynarodowy staż to niepowtarzalna okazja do zdobycia cennych doświadczeń i osobistych kompetencji, które są premiowane na rynku pracy. Wiedza teoretyczna poparta praktyczną nauką zawodu jest pożądana przez pracodawców, szczególnie obecnie, kiedy brakuje specjalistów z określonych dziedzin. Z pewnością nabyte umiejętności, które zostały poparte odpowiednimi, międzynarodowymi certyfikatami, zwiększą szansę uczniów na trudnym rynku pracy – podsumował starosta zwoleński Stefan Bernaciak.
Mirosława Gregorczyk