Telemarketerzy dzwoniąc na zlecenie spółek są wyposażeni w szeroki wachlarz nieprawdziwych pretekstów, stanowiących podstawę do zapraszania konsumentów na organizowane pokazy handlowe. Do najczęściej używanych argumentów, które mają zachęcić do wzięcia udziału w spotkaniu, a jednocześnie wzmacniają przekaz telemarketerów, należą:
- powoływanie się na Ogólnopolską Akcję Polska Przedsiębiorcom;
- informowanie, iż celem spotkania jest ratowanie miejsc pracy;
- zapraszanie po odbiór wygranej nagrody w postaci laptopa, hulajnogi czy telewizora;
- informowanie o przeprowadzeniu podczas spotkania bezpłatnych badań np. wzroku, słuchu;
Stop! Konsumencie, nie daj się oszukać! Często zdarza się tak, że podczas spotkania żadne badanie nie jest przeprowadzane, a obiecany upominek w postaci laptopa, to w rzeczywistości tablet i rysik- zabawka dziecięca.
Powiatowy Rzecznik Konsumentów przypomina! Masz prawo do jasnej i rzetelnej informacji co do charakteru organizowanego spotkania. Informacje przekazane przez telemarketera podczas rozmowy telefonicznej, nie mogą wprowadzać w błąd co do prawdziwego celu zaproszenia.
Organizatorzy pokazów, aby osiągnąć swój cel i nakłonić Cię do wzięcia udziału w pokazie, a co za tym idzie, późniejszego zakupu oferowanych podczas spotkania towarów, najczęściej wykorzystują różne techniki manipulacyjne, element zaskoczenia, pośpiech, a nawet poczucie bycia wybranym - ważnym.
Warto przypomnieć! W przypadku umów zawieranych poza lokalem przedsiębiorstwa prawo odstąpienia od umowy jest podstawowym uprawnieniem konsumentów. Mają oni na to zawsze 14 dni. Przedsiębiorca powinien niezwłocznie, nie później niż w terminie kolejnych 14 dni od otrzymania oświadczenia konsumenta, zwrócić dokonane przez niego płatności. Co więcej, dzięki dyrektywie Omnibus, obowiązuje zakaz zawierania umów finansowych podczas pokazu lub wycieczki oraz zakaz przyjmowania płatności przed terminem na odstąpienie od umowy - przy pokazach, wycieczkach i nieumówionych wizytach u konsumenta.